Artikel 1 Inleiding

  1. Deze reisvoorwaarden zijn van toepassing op reisovereenkomsten
    in de zin der wet die Sondus sluit met een of meer reizigers.
    2. Deze reisvoorwaarden kunnen tevens van toepassing worden
    verklaard op andere reisdiensten zoals accommodaties, vliegtickets
    etc. Dat dient dan expliciet in de aanbieding te worden vermeld.

Artikel 2 Informatie van Sondus

  1. Sondus zal vóór het sluiten van de reisovereenkomst bekend
    maken wanneer de reissom (volledig) betaald moet zijn.
    Sondus kan een aanbetaling verlangen, de hoogte daarvan maakt hij
    vóór het sluiten van de overeenkomst bekend.
    2. Sondus draagt geen verantwoordelijkheid voor de kosten die
    de reiziger maakt voor het niet hebben van een reis- en/of
    annuleringsverzekering. De reiziger is te allen tijden zelf
    verantwoordelijk voor het afsluiten van een reis- en/of
    annuleringsverzekering.
    3. Sondus draagt geen verantwoordelijkheid voor algemene
    informatie in foto’s, folders, advertenties, websites en andere
    informatiedragers, als die door derden zijn opgesteld of
    uitgegeven.
    4. Indien de aangeboden reis is opgenomen in een (internet)
    publicatie van Sondus maken de hierin vermelde gegevens
    deel uit van de overeenkomst tenzij anders aangegeven.
    5. Bij vliegvervoer wordt de identiteit van de uitvoerende
    luchtvaartmaatschappij zodra deze bij Sondus bekend is aan
    de reiziger bekendgemaakt, uiterlijk bij het ter beschikking stellen
    van de reisbescheiden. De definitieve vertrek- en aankomsttijden
    van vervoersonderdelen van de reis worden vermeld in de
    reisbescheiden.

Artikel 3 Informatie door de reiziger

  1. De reiziger verstrekt tijdig voor het sluiten van de overeenkomst
    alle gegevens omtrent hemzelf en de door hem aangemelde
    reizigers die van belang kunnen zijn voor het sluiten of de
    uitvoering van de overeenkomst. Daartoe behoren in ieder geval
    zijn mobiele telefoonnummer(s) en e-mailadres(sen).
    De reiziger vermeldt bijzonderheden die van belang kunnen zijn
    voor de goede uitvoering van de reis door Sondus omtrent
    zijn eigen lichamelijke en geestelijke toestand alsmede omtrent de
    hoedanigheid of de samenstelling van de door hem aangemelde
    groep reizigers.
    3. Indien de reiziger in zijn informatieplicht tekortschiet kan dit tot
    gevolg hebben dat deze reiziger(s) door of namens Sondus

van (verdere) deelname aan de reis wordt (worden) uitgesloten. In
dat geval worden alle hiermee gemoeide kosten aan de reiziger in
rekening gebracht.
4. De reiziger kan zowel om medische redenen als om andere
redenen Sondus verzoeken om het reisaanbod te wijzigen.
Sondus is niet verplicht aan een dergelijk verzoek gehoor te
geven doch als hij dat doet is de reiziger verplicht de aan de
wijziging verbonden kosten te vergoeden.

Artikel 4 Bevestiging/Herroeping door Sondus

  1. De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding door de
    reiziger van het aanbod van Sondus inclusief de van
    toepassing verklaarde voorwaarden. Na totstandkoming van de
    overeenkomst ontvangt de reiziger zo spoedig mogelijk een
    bevestiging en/of een factuur.
    2. Sondus kan de reisovereenkomst binnen de in de aanbieding
    vermelde termijn schriftelijk opzeggen in geval het aantal
    aanmeldingen kleiner is dan het voorafgaand aan de boeking
    kenbaar gemaakte vereiste minimum aantal deelnemers.
    3. Het aanbod van Sondus is vrijblijvend en kan zo nodig door
    deze ook nog na aanvaarding door de reiziger van het aanbod en
    eventuele bevestiging door Sondus, worden herroepen.
    Herroeping wegens correctie van fouten in de berekening van de
    reissom of van andere fouten is toegestaan. De herroeping dient
    zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval binnen 48 uur na de dag
    van aanvaarding te geschieden onder opgaaf van redenen. Als de
    reiziger het aanbod aanvaardt in het weekend, vangt de termijn
    voor herroeping door Sondus aan op zondagavond
    middernacht. De reiziger heeft in dat geval recht op onverwijlde
    restitutie van eventueel betaalde gelden.
    4. Kennelijke fouten en/of vergissingen binden Sondus niet.
    Dergelijke fouten en vergissingen zijn – vanuit het perspectief van
    de gemiddelde reiziger – op het eerste gezicht als zodanig kenbaar
    of zouden dat moeten zijn.

Artikel 5 Wijzigingen door Sondus

  1. Sondus kan de reisovereenkomst slechts wijzigen wegens
    gewichtige omstandigheden die hij de reiziger onverwijld
    meedeelt. De reiziger kan de wijziging slechts afwijzen indien zij
    hem tot nadeel van meer dan geringe betekenis strekt.
    2. Sondus kan de reisovereenkomst ook wijzigen op een
    wezenlijk punt wegens gewichtige omstandigheden die hij de
    reiziger onverwijld, d.w.z. zonder enige toerekenbare vertraging
    aan zijn zijde, meedeelt. De reiziger kan deze wijziging afwijzen (zie
    lid 6).
    3. Sondus kan tot twintig dagen voor aanvang van de reis de
    reissom verhogen in verband met wijzigingen in de vervoerkosten
    (met inbegrip van brandstofkosten) of de verschuldigde
    belastingen en heffingen. Bij toepassing van deze bepaling geeft
    Sondus aan op welke wijze de verhoging is berekend. De
    reiziger kan de verhoging afwijzen (zie lid 6).
    4. Vanaf de datum waarop de volledige reissom betaald moet zijn
    volgens de voorwaarden van Sondus en ook daadwerkelijk
    betaald is, zal Sondus – in afwijking van het bepaalde in lid 3
    – de reissom niet meer verhogen.
    5. In geval van wijziging van de overeenkomst op een wezenlijk punt
    doet Sondus onverwijld de reiziger indien mogelijk een
    alternatief aanbod. Het alternatieve aanbod dient gelijkwaardig te
    zijn. De gelijkwaardigheid van alternatieve accommodatie moet
    worden beoordeeld naar objectieve maatstaven.
    6. Na een afwijzing als in lid 2 en 3 bedoeld, kan Sondus de
    reisovereenkomst opzeggen. De reiziger heeft recht op teruggave
    of kwijtschelding van de reissom of een evenredig deel daarvan
    indien de reis reeds ten dele is genoten. Ditzelfde recht heeft de
    reiziger ingeval hij terecht een wijziging die hem tot nadeel van
    meer dan geringe betekenis strekt heeft afgewezen.
    7. A. Indien de oorzaak van de wijziging aan Sondus kan
    worden toegerekend, komt de hieruit voortvloeiende schade
    van de reiziger voor rekening van Sondus
    B. Indien de oorzaak van de wijziging aan de reiziger kan worden
    toegerekend, komt de hieruit voortvloeiende schade voor
    rekening van de reiziger
    C. Indien de oorzaak van de wijziging noch aan de reiziger noch
    aan Sondus kan worden toegerekend, dragen partijen
    ieder hun eigen schade.
    8. Sondus is verplicht de reiziger te informeren over een
    wijziging in de vertrektijd. Als het gaat om de terugreis van
    reizigers die hebben geboekt voor uitsluitend vervoer en/of van
    wie het verblijfadres niet bekend is, zal Sondus zich in
    redelijkheid inspannen om hen te informeren over deze wijziging.

Artikel 6 Documenten

  1. Uiterlijk bij de totstandkoming van de overeenkomst zal door
    Sondus algemene informatie betreffende paspoorten, visa
    en eventuele formaliteiten op gezondheidsgebied aan de reiziger
    worden verstrekt.
    2. De reiziger is zelf verantwoordelijk om bij de betrokken
    autoriteiten de nodige aanvullende informatie in te winnen met
    betrekking tot paspoorten en visaverplichtingen (denk aan
    bijzondere mahramverzoeken). Sondus kan daar waar nodig
    de reiziger van advies kunnen voorzien.
    3. De reiziger is voor aanvang van en tijdens de reis zelf
    verantwoordelijk voor het bij zich hebben van de benodigde
    documenten, zoals een geldig paspoort, of, waar nodig, een
    identiteitskaart en de eventueel vereiste visa, bewijzen van
    inentingen en vaccinaties etc.
    4. Indien de reiziger de reis niet (geheel) kan maken wegens het
    ontbreken van enig (geldig) document, komt zulks met alle
    daaraan verbonden gevolgen voor zijn eigen rekening, tenzij
    Sondus heeft toegezegd voor dat document te zullen zorgen
    en het ontbreken daarvan hem kan worden toegerekend.

Artikel 7 Hulp en bijstand

  1. De reiziger is te allen tijden zelf verantwoordelijk voor de goede
    uitvoer van de reis naar gelang de verkregen informatie. Indien de
    reis niet verloopt overeenkomstig de verkregen informatie, kan
    Sondus onder voorbehoud van omstandigheden de reiziger
    hulp en bijstand verlenen. De daaruit voortvloeiende kosten zijn
    slechts voor rekening van Sondus, indien de tekortkoming in
    de uitvoering van de reis hem is toe te rekenen. Indien de oorzaak
    aan de reiziger is toe te rekenen, zijn de kosten in dat geval voor
    rekening van de reiziger.
    2. Indien de reis niet verloopt overeenkomstig de verwachtingen die
    de reiziger op grond van de overeenkomst redelijkerwijs mocht
    hebben wegens omstandigheden die noch aan de reiziger noch aan
    Sondus zijn toe te rekenen, draagt ieder zijn eigen schade.
    Voor Sondus bestaat deze o.a. uit de extra inzet van
    menskracht; voor de reiziger bestaat deze o.a. uit extra verblijf- en
    repatrieringskosten.

Artikel 8 Aansprakelijkheid Sondus

  1. Sondus zal bij haar werkzaamheden de zorg van een goede
    opdrachtnemer in acht nemen. Sondus aanvaardt echter
    geen aansprakelijkheid voor de handelingen en/of nalatigheden
    van de van de bij de uitvoering van de reisovereenkomst
    betrokken derden noch voor de juistheid van de door deze derden
    verstrekte informatie.
    2. Een tekortkoming in de nakoming van een verbintenis die hem kan
    worden toegerekend, verplicht Sondus mede tot vergoeding
    van ander nadeel dan vermogensschade, voor zover door die
    tekortkoming derving van reisgenot is veroorzaakt. Deze
    vergoeding bedraagt ten hoogste eenmaal de reissom.
    3. Indien op een, in de reisovereenkomst, begrepen dienst een
    verdrag of een Verordening van de EU van toepassing is, kan
    Sondus zich beroepen op een uitsluiting of beperking van
    aansprakelijkheid die dat verdrag of Verordening aan een
    dienstverlener als zodanig toekent of toestaat.
    4. Sondus is evenmin aansprakelijk indien en voor zover de
    reiziger zijn schade heeft kunnen verhalen uit hoofde van een door
    hem afgesloten verzekering, zoals bijvoorbeeld een reis- en/of
    annuleringsverzekering.

Artikel 9 Rechten van de reiziger

Indeplaatsstelling
1. De reiziger kan aan Sondus verzoeken zich te laten
vervangen door een ander. Daarvoor gelden de volgende
voorwaarden:
• de ander voldoet aan alle aan de overeenkomst verbonden
voorwaarden;
• het verzoek wordt uiterlijk 21 kalenderdagen vóór vertrek
ingediend, dan wel zo tijdig dat de benodigde handelingen en
formaliteiten nog kunnen worden verricht; en
• de voorwaarden van de bij de uitvoering betrokken
dienstverleners verzetten zich niet tegen deze
indeplaatsstelling.
• De daaruit voortvloeiende kosten zijn op rekening van de
reiziger zelf.
Ingeval het verzoek niet kan worden ingewilligd, zal Sondus
dat met redenen omkleed aan de reiziger meedelen.
2. De aanmelder, de reiziger en degene die hem vervangt zijn
hoofdelijk aansprakelijk tegenover Sondus voor de betaling
van het nog verschuldigde gedeelte vanga de reissom, de
wijzigingskosten en de eventuele extra kosten als gevolg van de
vervanging.
Reisbescheiden
3. Sondus geeft in de bevestiging aan op welk tijdstip en op
welke wijze hij de reisbescheiden aan de reiziger ter beschikking
zal stellen.
4. Indien de reiziger op het door Sondus meegedeelde tijdstip,
doch uiterlijk 5 werkdagen voor vertrek nog geen reisbescheiden
ontvangen heeft, meldt hij dit onverwijld aan Sondus.

Garantieregeling STO Garant

Om te voldoen aan de wettelijk verplichte garantiestelling maakt Sondus gebruik van STO Garant. U kunt dit controleren via de STO Garant deelnemerspagina  www.sto- garant.nl/deelnemers . Alle informatie over STO Garant vindt u op www.sto-garant.nl.

Bij elk (reis)aanbod van sondus wordt duidelijk vermeld of de garantie van STO Garant van toepassing is. In de garantieregeling leest u wat de garantie inhoudt en welke voorwaarden van toepassing zijn. U vindt deze garantieregeling op de website van STO Garant www.sto-garant.nl/downloads.

Indien de garantie van STO Garant van toepassing is op uw boeking, dan betaalt u de reissom niet aan Sondus, maar aan de derdengeldenrekening van Stichting Derdengelden Certo Escrow, een bij De Nederlandsche Bank (DNB) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) geregistreerde betaaldienstverlener. Deze stichting derdengelden waarborgt uw reissom tot na afloop van uw boeking. Wanneer diensten door financieel onvermogen van Sondus niet (volledig en/of tijdig) worden verleend, dan voert STO Garant de garantie uit. In de garantieregeling leest u hoe u daar in dat geval aanspraak op maakt.

Artikel 10 Verplichtingen van de reiziger

  1. De reiziger is verplicht tot naleving van alle aanwijzingen door of
    namens Sondus gegeven en is aansprakelijk voor schade
    veroorzaakt door zijn gedragingen. Dit te beoordelen naar de
    maatstaf van het gedrag van een correcte reiziger.
    2. De reiziger die zodanig hinder of overlast oplevert of kan
    opleveren, dat een goede uitvoering van de reis daardoor wordt
    bemoeilijkt of kan worden bemoeilijkt, kan door Sondus van
    (voortzetting van) de reis worden uitgesloten, indien van Sondus in redelijkheid niet kan worden gevergd dat de overeenkomst
    wordt nagekomen. De hieruit voortvloeiende kosten komen voor
    rekening van de reiziger.
    3. De reiziger is verplicht eventuele schade te vermijden en zo veel
    mogelijk te beperken.
    4. Iedere reiziger dient uiterlijk 24 uur vóór het aangegeven tijdstip
    van vertrek van de terugreis zich van het exacte tijdstip van vertrek
    te vergewissen.

Artikel 11 Opzegging door de reiziger

  1. De reiziger kan de reisovereenkomst opzeggen. Doet hij dat dan is
    hij verplicht om aan Sondus de schade te vergoeden die
    deze ten gevolge van de opzegging lijdt. Deze bedraagt maximaal
    eenmaal de reissom.
    2. Sondus kan deze schade fixeren op vaste percentages van de
    reissom afhankelijk van het tijdstip van opzegging
    Consumentenvoorwaarden 3 Sondus
    (annuleringskosten). De reiziger vergoedt Sondus de schade
    die zij ten gevolge van de opzegging lijdt en wel als volgt:
    – Tot 30 dagen voor vertrek: 20% van de totale reissom.
    – Tussen 29 en 15 dagen voor vertrek: 50% van de totale
    reissom.
    – Vanaf 15 dagen voor vertrek tot de vertrekdatum: 100% van
    de totale reissom.
    3. De reiziger die de reisovereenkomst opzegt, is gehouden deze
    annuleringskosten te voldoen, tenzij hij aannemelijk maakt dat de
    schade van Sondus lager is uitgevallen. In dat geval zal
    Sondus deze lagere schade in rekening brengen. Onder
    schade wordt verstaan geleden verlies en gederfde winst.

Artikel 12 Betaling

  1. De reiziger die niet op het door Sondus vermelde tijdstip
    (artikel 2 lid 1) aan zijn financiële verplichtingen heeft voldaan is
    van rechtswege in verzuim.
    2. Indien (tijdige) betaling uitblijft, wordt de reiziger aangemaand
    door of namens Sondus en wordt hem een termijn gesteld
    van 7 dagen om alsnog aan zijn verplichtingen te voldoen. Als
    betaling ook dan uitblijft wordt de overeenkomst geacht te zijn
    geannuleerd per deze datum. De reeds betaalde gelden worden
    met de annuleringsgelden verrekend.

Artikel 13 Incassokosten

  1. Voorts is de reiziger na aanmaning gehouden tot vergoeding van
    de buitengerechtelijke kosten.
    2. De buitengerechtelijke kosten bedragen maximaal:
    – 15% over een reissom tot € 2500,–;
    – 10% over de daarop volgende € 2500,–;
    – 5% over de volgende € 5000,–; en
    – 1 % over het meerdere.
    Sondus kan ten voordele van de reiziger afwijken van
    genoemde bedragen en percentages.
    Artikel 14 Klachten Naar begin
    Tijdens de reis
    1. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst dienen ter
    plaatse zo spoedig mogelijk gemeld te worden zodat naar een
    oplossing kan worden gezocht. Daarvoor moet de reiziger zich –
    in deze volgorde – melden bij:
    • de betrokken dienstverlener (denk aan
    vliegtuigmaatschappij, hotel etc.);
    • de reisleiding indien deze aanwezig of
    bereikbaar is; of
    • een contactpersoon van Sondus.
    2. Indien de tekortkoming niet wordt opgeheven en afbreuk doet aan
    de kwaliteit van de reis moet deze in ieder geval onverwijld, d.w.z.
    zonder enige toerekenbare vertraging, worden gemeld bij
    Sondus in Nederland.
    3. Als een tekortkoming ter plaatse niet bevredigend wordt opgelost,
    zorgt Sondus voor de mogelijkheid om deze in de vorm van
    een klacht te laten registreren (klachtrapportage).
    4. Sondus zorgt voor informatie over de ter plaatse te volgen
    procedure, de contactgegevens en bereikbaarheid van
    betrokkenen.
    5. Indien de reiziger niet aan de meldingsplicht en de registratie van
    de klacht op de door Sondus aangegeven wijze heeft voldaan
    en de dienstverlener of Sondus daardoor niet in de
    gelegenheid is gesteld de tekortkoming te verhelpen, kan zijn
    eventuele recht op schadevergoeding (gedeeltelijk) komen te
    vervallen.
    Na de reis
    6. Als een klacht niet tot tevredenheid wordt opgelost, moet deze zo
    spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen één maand na afloop van
    de reis (c.q. de genoten dienst) of na de oorspronkelijke
    vertrekdatum als de reis geen doorgang heeft gevonden, op de